Proposta treballs

  • Els clàssics en la literatura universal: pervivència de personatges, motius, temes…  hi ha personatges de la mitologia o de la literatura que han esdevingut universals, i es pot seguir la seva influència al llarg del temps: Prometeu, Antígona, Fedra, Odisseu, Èdip, Orfeu, Pigmalió… són molt més que el personatge que trobem en les fonts originals clàssiques. El treball consisteix en buscar manifestacions d’aquesta influència, i posar de manifest les semblances, les diferències, i el seu paper en el món actual.
    • Antígona i desobediència civil: és vigent la figura d’Antígona?
  • Influència de la mitologia clàssica en sagues modernes: Harry Potter, El Senyor dels anells, Star Wars, Percy Jackson…
  • Tradició clàssica a Reus. A Reus, com a qualsevol ciutat, podem trobar exemples la tradició clàssica a escultures, noms comercials, arquitectura, noms…
    • Podríem fer una ruta mitològica a Reus?
  • La mitologia en l’art: la mitologia està en l’origen de moltes manifestacions artístiques, especialmente en la pintura. Podem estudiar un tema, un personatge, una època, un pintor, un museu…
    • Podem gaudir un museu com el Prado o el Louvre sense la mitologia?
  • Grecs i romans en el cinema. Grecs i romans estan de moda en el cinema: Hèrcules, Fúria de Titans, Immortals, Troia, Gladiator, 300, Titus, la sèrie “Roma”…. Però hi ha moltes més pel·lícules, recreacions de mites, d’obres literàries, fets històrics.
    • Podem aprendre mitologia al cinema / amb Percy Jackson
  • La mitologia en la música. L'”Orfeu” de Gluck, Monteverdi Offenbach…, “Dido i Eneas” de Purcell, “Medea” de Cherubini, “Èdip rei” d’Stravinsky, “Pan i Syrinx” de Debussy, i tants altres…Quina és la font d’inspiració d’aquesta música?. Trobem aquesta inspiració a música actual?
  • Llenguatge científic. Qualsevol camp científic pot ser estudiat des del punt de vista de la seva terminologia, i inevitablement acabarem fent “grec”: zoologia, biologia, ictiologia, entomologia, ornitologia, paleontologia…
    • Puc llegir un article de ciències sabent grec?
    • És útil saber grec a un alumne de ciències? Elaboració d’un vocabulari bàsic en un àmbit concret (Biologia / Medicina /Dinosaures…
  • El món clàssic a Internet.   La xarxa en aquest moment és inabastable, hi ha massa informació, i bona part d’aquesta informació és poc útil: sovint repetitiva, poc estructurada, molta publicitat o a vegades massa personal. La proposta és fer un estudi comparatiu de blogs o pàgines web sobre un tema relacionat amb el món clàssic, història, art, literatura, mitologia, cronologia, i fer un blog pròpi.
    • Crear un blog amb wordpress sobre un tema clàssic
  • Mites i ciència: Serveixen els mites per a satisfer la curiositat de l’home sobre el món que l’envolta? Fòssils – Medusa, Diluvi universal – Mar Negre,  Atlàntida – Thera, Caos – Big Bang, Prometeu – evolució humana…
    • De Sòcrates en un cistell a l’Estació Espacial Internacional
  • Pervivència del món clàssic al nostre voltant: reconeixem la pervivència del món clàssic al nostre voltant? Podem passar un dia sense trobar alguna referència a Grècia o Roma? Al carrer (estàtues, noms de botigues), a la premsa, publicitat, al nom de les persones, societat, política… intentarem trobar cada dia com a mínim un referent clàssic
    • Què és l’aigua, va preguntar un peix?
    • Nulla dies sine Graecis et Romanis
  • Tarraco, Patrimoni de la Humanitat.  Com es gestiona aquesta distinció? Estan ben tractats els monuments inclosos? Podem fer suggeriments? El treball consisteix en visitar aquests monuments, fer un reportatge gràfic del seu estat, esbrinar quins projectes de futur hi ha sobre ells, valorar la gestió actual…
    • Mereix Tarragona ser patrimoni de la humanitat?
  • Recreació artística de mites. Pot ser interessant, a partir d’una investigació prèvia sobre les arrels d’un mite, d’un personatge, i les manifestacions posterios, fer una recreació pròpia, literària, gràfica, audiovisual…

Qualsevol altre tema que interessi l’alumne, que tingui alguna relació amb el món clàssic, grec i llatí, i prèvia consulta al seminari de clàssiques.